Eerste stap bij een burn-out

De eerste stap bij een burn-out:

Accepteren dat je even niet zo lekker gaat

 

Waarom heb ik het zover laten komen?

‘Jeetje wat stom dat ik het zover heb laten komen’, ‘Waarom heb ik dit niet zien aankomen’ of ‘Iedereen zal me nu wel slap vinden, want ik zit thuis en mijn collega’s buffelen gewoon hard door’. Herkenbare gedachten? In het begin kan je je verzetten tegen je burnout.
Deze gedachten zijn niet bepaald helpend. Het resultaat: het kost energie en je gaat je er slechter door voelen.

 

Kom uit die weerstand

Het is vervelend als het je overkomt. En tegelijkertijd kijk ik er zelf op terug als iets dat zo heeft moeten zijn. Ik heb er namelijk onwijs veel aan gehad, nu nog steeds! Het helpt om te accepteren dat je nu even niet zo lekker in je vel zit. Dat is oké. Naarmate je het zelf accepteert, heb je minder weerstand. Het hebben van weerstand kost je energie en die kun je nu beter gebruiken om aan je herstel te gaan werken. Lees hier hoe je in 4 stappen je weerstand kunt verminderen. 

 

Je gedachten bepalen je gevoel

Ja, echt waar. Probeer het maar eens. Je staat op en denkt alleen maar aan mooie momenten. Je dag gaat beslist een stuk beter verlopen dan wanneer je opstaat en enkel aan de niet-leuke dingen denkt.
Dat betekent dus dat je invloed hebt op hoe je je voelt door andere gedachten te hebben.

 

Oefening voor positievere gedachten

Een oefening die je daarbij kan helpen is elke dag wanneer je opstaat 3 dingen waarvoor je dankbaar bent op te schrijven. Al is het nog zoiets kleins, dankbaarheid maakt je mindset een stuk positiever. 

Zoek activiteiten waar jij blij van wordt

Ga eens na wat je leuk vindt om te doen. Een boek of tijdschrift lezen, iets tekenen of bakken? Je hebt nu de tijd om goed voor jezelf te zorgen. Dus ga op zoek naar datgene wat jou blij en rustig maakt. Een blokje om door je eigen buurt werkt al verfrissend. Denk je dat je de buurt nu wel uit je hoofd kent? Ga dan vandaag eens een blokje om en let dan alleen op alle gele items. Wedden dat je wat nieuws ziet? Wellicht dat je hier iets ziet waarvoor je dankbaarheid kunt uitspreken. Het accepteren mag zolang duren als jij ervoor nodig hebt.
Hulp inschakelen is erg fijn, zodat je met iemand kunt praten en verder komt in je proces.

Datum
Erlinde Weller

Reiki miskraam coach 

Als opgeleid therapeut en als ervaringsdeskundige ben ik er voor jou. De Reiki energie laat je contact maken met je lichaam, je emoties. Vandaaruit ga je ontspannen, (weer) voelen en komt energie weer in beweging. In een veilige omgeving gaan we onderzoeken wat de diepere betekenis kan zijn voor jou van dit prille zwangerschapsverlies. Zodat jij met vertrouwen weer verder kunt. 

Meer interessante artikelen

Scroll naar top

Deze website maakt gebruik van cookies.